curlingföräldrar

v. 41+5

Den här veckan har temat på "Efter tio" med Malou von Sivers varit curlingföräldrar. Det innebär att föräldrar "curlar" framför sina barn för att göra livet så lätt och smärtfritt som möjligt för dem. Det kan ju låta hur bra som helst men ofta tror jag man gör barnen en björntjänst. Såhär beskrivs problemet på TV4s hemsida:

"Barn utvecklas genom att lösa små och stora problem själva. Föräldrarnas roll är att vara goda exempel - inte att skapa en problemfri värld åt sina barn. Forskning har visat att barn som inte tränats i problemlösning, utan istället uppfostrats av curlingföräldrar, har fått problem när de blev äldre. De riskerade oftare än andra barn att bli deprimerade och hade mindre självkänsla"

Malou intervjuade även barnuppfostringsgurun Jesper Juul i veckan och han hade en hel del intressanta saker att säga. Bland annat att föräldrar de senaste tio-tjugo åren har varit för fokuserade på att deras barn ska vara lyckliga och nöjda med allt i tillvaron. Därför gör de också allt de kan för att barnen ska må bra. Det som händer då är dels att barnen får allting serverat och slipper hantera några problem själva, men också att de inte vågar visa sina föräldrar när de upplever andra känslor än glädje eftersom de då är rädda att göra föräldrarna besvikna. Detta tror Jesper Juul kan vara orsaken till att så många unga idag blir deprimerade, skär sig och inte kan hantera sina känslor. För hur ska man kunna hantera känslor man fått lära sig att förneka?

Jag tror, liksom Jesper Juul, att det är bättre att låta barnen få uppleva det "riktiga" livet än att skapa någon slags romantisk fantasivärld. Om en mamma säger till sitt barn: "nu ska jag gå och läsa min bok så jag kan inte leka med dig just nu", så får barnet dels uppleva besvikelse men även lära sig att allt inte cirkulerar kring just honom och att andra människor har egna behov. Det är första steget till att utveckla social kompetens.

Det är klart att jag vill att mitt barn ska få ett bra liv men utan att låta för hård så vill jag absolut inte bli en curlingförälder. Jag vill att han ska få lära sig av sina misstag och uppleva allt som hör till livet - inte bara det roliga och lätta. För hur mycket får man egentligen uppleva av livet om man inte får leva det?
Livet handlar om så mycket mer än att bara vara lycklig - det handlar om att få uppleva hela skalan av känslor. Stänger man av en av de känslorna stänger man av dem alla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0