det där med högskola.

Jag letar kurslitteratur för fullt. Blocket, adlibris, andra begagnade-böcker-sidor. Vissa böcker verkar väldigt roliga och inspirerande så dom kan jag tänka mig köpa nya, men att köpa boken "Konceptkonstruktion" för 571 kronor känns TRÅKIGT! Annars trivs jag i skolan och med utbildningen. Just nu känns det lite som på högstadiet, när man fick en tjock bunt med stenciler fulla med övningar av olika slag. På Designtekniken håller vi nämligen på med ritningar och har fått ett häfte med övningsmaterial. Vi gör små ritningar ur olika perspektiv enligt den europeiska vyplaceringen. Det ni! Annars är Formgivning mitt favoritämne (jag har bara haft en lektion, men det verkar roligt!). Vår lärare arbetar som industridesigner egentligen och det är väldigt lärorikt och intressant att ha en lärare som verkligen vet vad han talar om. Han sysslar ju själv med det! Kursen verkar vara en blandning av teori (industridesignhistoria, kända designers, möbelklassiker...) och praktiska övningar (skisser m.m.). Några veckor ska vi dessutom ha några andra gästlärare, som också arbetar med design på olika sätt. Kanske blir det en studieresa till Stockholm också, med besök till olika företag. Verkligen min kopp te!
Jag tänkte göra min första uppgift i Formgivningen idag. Jag ska välja en produkt som motsvarar min syn på bra design och motivera varför. Funderar lite på stringhyllan, men den känns så vanlig, risken är väl att fler väljer att skriva om den. Har ni några förslag på möbler, prylar, textiler...? Vad tycker ni är bra design? 


Kommentarer
Postat av: Anna Löfborg

Grythyttemöbler, den traditionella "gungstolen", dessutom kommer de ju från våra hemtrakter.

Lycka till !

2010-08-27 @ 08:42:03
Postat av: g.mormor

Anna är klok. Det är ju en jättegrej med de möblerna. Annars är det ju inte lätt att hitta på något som ingen annan redan tänkt på.

Bilen???

Kram

2010-08-27 @ 10:19:58
Postat av: Elin

Jag brukar alltid köpa böckerna för att sedan sälja dom! I slutändan blir det typ att betala 100 kronor för en ny bok utan kladd o grejjer som nån annan har användning för i slutänden.. I Örebro finns lappar osånt på anslagstavlorna med böcker och en bok affär där dom säljer begagnade böcker :)

Lycka till med skolan hjärtat!

2010-08-29 @ 11:11:28
URL: http://borntobehousewife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0