brödbak.



Idag har jag varit duktig och städat badrum och bakat morotsbröd. Jag vet att min kära mor vill ha receptet så jag kan lika gärna lägga upp det här, så att fler kan få njuta av nybakt bröd :)

Morotsbröd
3 limpor

14 dl mjöl, 2 dl grovriven morot, 2 tsk salt, 2 msk vit sirap eller socker, 5 dl vatten, 50 gram jäst, 2 msk smält margarin.

Smula jästen i en bunke och häll i fingervarmt vatten. Tillsätt salt, sirap/socker, margarin och morötter. Häll i nästan allt mjöl och knåda. Låt jäsa 30 minuter. Ta upp på mjölat bakbord och knåda. Dela degen i tre delar och forma dem till limpor. Lägg på en plåt, snitta dem och låt jäsa ytterliggare 45 minuter. Sätt ugnen på 220 grader. Sätt in plåten långt ner i ugnen och grädda i ca 20 minuter. Ät och njut!

Vill man inte göra morotsbröd kan man byta ut riven morot mot hackade oliver, soltorkade tomater eller något annat gott man har hemma. Enjoy!


Kommentarer
Postat av: Farmor

Mums! Får nog bli brödbak i helgen:-)

2010-02-17 @ 18:46:32
Postat av: Elin

Åååh låter gott.. jag älskar morötter i bröd!

Testa och bara lägga jästen i salt, värsta kemiska reaktionen det löser ju upp det! AS BALLT!

2010-02-18 @ 09:31:21
URL: http://borntobehousewife.blogg.se/
Postat av: g.mormor

Hej bagerskan!

Roligt med nytt recept, men vad har du för mjöl, vete eller grövre? Man kan kanske ta det man har.

Va duktig du är som hinner med att baka!

Kram M

2010-02-18 @ 11:19:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0