att lita på sig själv.

I Harrys babybok finns en sida där mor&farföräldrar får lämna tips och råd till oss föräldrar. Min mamma och pappa skrev "lita på er själva". Lita på att vi vet vad som är bäst för Harry.
Och är det något man märker när man får barn är det att man själv känner sitt barn bäst. Man växer in i rollen mer och mer ju längre tiden går, men redan från början finns känslan av att "jag är hans mamma och jag känner honom på ett sätt som ingen annan gör". Men även om man egentligen förstår sitt barns signaler så kan det vara svårt att själv ta beslut som rör den lille. Man är ju så rädd att något ska bli fel! Den allra första tiden, på BB och när vi precis kom hem, frågade jag barnmorskorna och BVC-sköterskan om allt. Hur mycket mat får vi ge honom, kan vi börja använda nappflaska, hur ofta måste han äta? Dom föreläste och vi gjorde som dom sa. Men för varje dag som gick trodde jag att vi blev mer och mer självsäkra och att vi vågade lita på att våra egna ideer och förslag också var bra. Jag trodde att jag hade tagit över kontrollen helt, men märkte ganska nyligen att jag ändå tog åt mig mycket av vad andra sa, hur andra gjorde.
BVC-sköterskan berättade hur det går till med smakportioner - hur mycket barnet ska få, hur ofta, vilken slags mat.. Ge samma smak i flera dagar, ge maten mitt på dagen, ge bara grönsaker i början, antingen mat eller gröt - inte båda samtidigt. Man måste undvika salt, får inte steka kött. Men ändå så trodde jag ända till igår att jag hade full kontroll, att jag såklart lyssnade på vad folk sa men ändå gjorde det jag själv tyckte var bäst. Men i stor utsträckning har jag ju gjort precis som alla sagt - följt mallen, gjort som det står i böckerna. Men igår när vi var på en föräldragrupp visade det sig att andra mammor, som har barn i samma ålder som Harry, ger både gröt, välling och mat på samma gång, vissa har råkat ha i lite salt i maten, nån har gett stekt fisk. Och där satt jag och kände mig dum. Kände mig som en gammal sträng lärarinna som anmärkte på alla "fel" dom gjorde. Men det var då jag bestämde mig! Från och med nu ska jag göra precis det som jag och Marcus tycker är bäst för Harry. Han ska fortfarande få smakportioner med grönsakspureer på dagarna, men nu har vi även börjat med gröt på morgon eller kväll och lite mosad frukt efter maten mitt på dagen.
Det är självklart att man måste lyssna på vad barnmorskorna säger, men ta det med en nypa salt. Det är mitt tips till nyblivna föräldrar - lita på er själva!


Kommentarer
Postat av: Annika

Heja, heja!! Precis så upplevde jag det som ung mamma!! Du tänker helt rätt, det är ni föräldrar som känner ert barn bäst. När ni behöver råd ber ni om det , eller hur! Lycka till!!!

2010-03-10 @ 20:09:57
Postat av: g.mormor

Hej Mandis. Som du vet har jag ju haft några barn (och barnbarn) det är klart att man vet nog egentligen vad som är bäst för sina små, ingen annan vet ju hur mitt barn vill ha det. Följ era instinkter vad gäller gullungen så tror jag det blir jättebra. Stressa bara inte efter alla influenser som ni hör. Ni vet bäst!!

Kram M

2010-03-10 @ 22:44:32
Postat av: Farfar

Yes!!!! Innebär detta att jag kan ta med Harry på en Glassrunda när vi har honom i april ?

2010-03-11 @ 12:11:47
Postat av: Farmor

Hörru farfar, det får du så gärna göra så länge DU byter blöjan när han blivit dålig i magen!

När (om?)nummer två kommer ska ni se att man skiter fullständigt i vad BVC säger. Då har man ju övat på nr 1 ett och vet att lilla knytet faktiskt överlever..

2010-03-11 @ 16:29:36
Postat av: Dea

Åh, du är så klok som alltid.. det där var precis vad jag behövde höra. Jag är jättenöjd med barnmorskorna på BB men dom vill gärna ha de på sitt sätt och efter en vecka hemma med Charlie har man redan vanor med honom som dom inte riktigt vill förstå?



Du är en fantastisk mamma! Det hoppas jag du vet :) Puss på er hjärtan!

2010-03-13 @ 18:35:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0