2010.

Konstigt att ännu ett år har gått. Känns inte så länge sen jag skrev ett inlägg om att 2009 redan var över och gick igenom allt som hänt då.
2010 har även det varit ett händelserikt år. Det har kanske inte inneburit så stora och avgörande förändringar som förra året, när vi flyttade till en ny stad och fick Harry, men det har ändå hänt saker som betyder mycket och som har förändrat tillvaron för oss.
Vi har flyttat till en ny lägenhet som vi trivs i. Den förra lägenheten var så starkt förknippad med att vara nyinflyttad i en stad där man inte känner någon, att vara förälder till en nyfödd bebis, att inte få sova, att vara ensam, att känna sig förvirrad och rädd. Det var en mysig lägenhet men omständigheterna gjorde nog att jag aldrig riktigt trivdes där. Det kändes aldrig som hemma, det var bara ett ställe som vi bodde tillfälligt på. Så fort vi går förbi där eller promenerar samma väg till stan som jag alltid gjorde då, så kryper den där ångesten över mig. Jag känner mig så ensam och isolerad. Vi behövde nog verkligen den där flytten. Det var precis som att avsluta ett kapitel i livet och påbörja ett nytt. Mammaledigheten var snart slut, Harry fick ett eget rum, vi fick en lägenhet som vi trivdes i och hamnade i ett bra område anpassat för barn.
Efter sommaren, när Marcus varit långledig och vi hunnit med att göra saker tillsammans, så började Harry på dagis. Det kanske låter hemskt men det kändes som att det var räddningen för mig. Efter att ha varit mammaledig i nästan ett år, med en sambo som var borta massor med jobbet och en liten bebis som tröttade ut mig i en stad jag vantrivdes i, så hade jag helt enkelt fått nog. Jag ville komma ut, träffa folk, göra något själv. Och Harry älskade dagis från första början, så det kändes som ett vinnande koncept för alla.
I slutet av augusti började jag skolan. Det var en konstig känsla att efter ett år komma ut igen, ha saker att göra, uppgifter att lämna in, tider att passa. Men samtidigt så himla skönt. Och roligt. Jag började lära mig nya, viktiga och roliga saker varje dag och på morgonen när jag vaknade var jag nyfiken på vad som skulle hända under dagen.
Men framförallt har Harry utvecklats och växt. För ett år sen var han bara 3 månader, nu är han 15. Han har gått från att vara en liten bebis som inte kan krypa eller sitta till en stor kille som springer och babblar och har humor. I år fyller han två år. Tiden går så fort och är så värdefull. Så mitt nyårslöfte 2011 är att ta vara på tiden, oavsett vad jag använder den till. Tiden jag har med Harry ska jag lägga på att leka, kramas och prata med honom. När jag är i skolan ska jag fokusera på att lära mig så mycket jag bara kan och ha roligt med mina nya vänner. Och resten av tiden, hur jag nu ska få ihop det pusslet, ska jag lägga på mig själv.
Jag vet inte vad som kommer hända under året. Jag vill inte låsa mig för mycket, jag är öppen för alla förslag. Jag vill bara hinna uppleva så mycket som möjligt!


Kommentarer
Postat av: g.mormor

Var kommer Macke Hansson in i bilden, glöm inte din största kille!!

Spännande att lösa om ert liv och hur ni planerar. För min del väntar jag bara på våren, maskrosor, tistlar och skit under naglarna.

Kram M

2011-01-04 @ 13:49:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0